شیر برقی پنوماتیک یا سلونوئید ولو(Solenoid valve) در صنعت پلاستوفوم

شیر برقی پنوماتیک یا سلونوئید ولو(Solenoid valve) در صنعت پلاستوفوم

شیر برقی یا سلونوئید ولو (Solenoid valve) یک شیر الکترومکانیکی است که جهت کنترل و قطع و وصل جریان سیالات مایع یا گاز با تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی استفاده می شود. این شیرها از دو قسمت اصلی: 1-  بوبین و 2-  بدنه اصلی شیر تشکیل شده اند .شیر برقی پنوماتیک با نام شیرهای راه دهنده یا جهت دهنده هم  در بازار شناخته می شوند وظیفه  اصلی ٱن کنترل مسیر عبوری سیال می باشد . در واقع کنترل جهت هوا فشرده امکان کنترل جهت حرکت عمل گر پنوماتیکی را فراهم می سازد.
این شیر های پنوماتیک در مدار فرمان کنترله ای صنعتی بسیار پر کاربرد هستند . در فرمانهای که از PLC در دستگاه‌های نیاز به اتوماسیون دارند شیر برقی پنوماتیک مکانیسمی مکانیکی را به حرکت در می‌آورد.

مثلا در تاسیسات بخار ،باد و آب ، شیر برقی  فرمان باز و بست را به شیر های زاویه دار ( شیر انگل ولو ) ، شیر های پروانه ای ، پر کن های پلاستوفوم ( شیر پرکن یونولیت)  … توسط باز و بست مسیر باد انجام میدهد . و شیر اصلی مسیر سیال را باز یا بسته می‌کند.   در ماشین آلات پرسهای تمام اتوماتیک پلاستوفوم و پرسهای نیم اتوماتیک این شیرآلات از نوع تک بوبین و جریان 24 ولت در مدار فرمان استفاده میگردد.  

محل استفاده دیگر این شیرآلات در مدار فرمان اطفاع حریق و قطع و وصل جریان مایع خاموش کننده آتش است که مایع از مخزن ذخیره به نازل ها آتش نشانی ((springler هدایت میکند .

شیر برقی پنوماتیک در انواع مختلفی در بازار یافت می‌شوند: برخی ولتاژ ۲۴ ولت و برخی دیگر با ولتاژ ۲۲۰ ولت در مدار برق قرار می‌گیرند.  این تفاوت در نوع سیم پیچ بوبین آنها است . لازم به ذکر است اگر شیر برقی ۲۴ ولت در مدار ۲۲۰ ولت قرار گیرد بوبین آن آسیب می‌بیند و به صورت معکوس نیز شیر کارآیی ندارد . برخی از شیر ها دو بوبین و برخی دیگر تک بوبین هستند . 

مسیر مدار فرمان این شیر ها به صورت ۵_۲  یا ۲_۲ معمولا کارکرد دارند که این عدد به نوع مسیر های ورودی و خروجی فرمان باد و عملکرد آنها در مدار مربوط می‌شود که توسط طراح مدار در نقشه کارکرد این المان مشخص میگردد . 

از لحاظ متریال به کار رفته در این شیرآلات عمدتا استیل ( از گرید ۳۰۴ و ۳۱۶)  هستند که توسط رطوبت داخل باد دچار زنگ زدگی و خوردگی نگردند .  با تحریک بوبین شیر برقی میله متحرک مرکزی ( اسپول ) حرکت می‌کند و مسیر های مختلف را برای جریان باد فراهم می‌کند که هوای فشرده (که توسط کمپرسور هوای فشرده تأمین می‌شود ) در مسیر طراحی شده به حرکت درآید . جهت جلو گیری از نشتی واشر هایی روی اسپول تعبیه شده اند که معمولا مصرفی هستند و مدتی یک بار طبق برنامه PM واحد تولیدی باید تعویض گردند . این واشر ها  برای برند های وارداتی شرکت  پلاستولیت به مشتریان عرضه میگردند .

# برای سفارش با واحد فروش تماس بگیرید  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *